Ákos kép

HARMINC ÉV - 17: 2009

2009 se volt éppen rövid év…

Januárban Rátóti Zoltán színész meghívására felléptem a Nemzeti Színházban, az őrségi Magyarföld falu fatemplomának felépítéséért rendezett jótékonysági esten. A műsorban Ráckevei Anna, Gulyás Dénes, Miklósa Erika és még sok más művész szerepelt.
Szigethy tanár úrral országszerte több helyen tartottunk Krúdy-estet: Budapest, Esztergom és Veszprém után az író szülővárosába, Nyíregyházára is eljutottunk.
Sebestyén Márta és Andrejszki Judit meghívtak a Bálint-napi koncertjükre, hogy a Hamletből olvassak fel angolul és magyarul.
A Magyar Borok Báljának vendégeként két dalt énekeltem a rendezvényen.
A Nem ér semmit a dal tangóharmonikás koncertverzióját április 3-án mutatta be a VIVA TV, aztán 6-án a Sláger Rádió reggeli műsorában debütált a Gumicukor című új dal, az élő adásban a beszélgetés mellett muzsikáltunk is a bandával. Másnap a győri Kisfaludy Szalon vendége voltam, a beszélgetés során Krúdy novellái mellett Babits és Pázmány műveit és saját verseket olvastam, valamint a Szentírásból egy részt.
Április 18-án Győrött indult útnak a 40+1 turné, amelyet további tizennégy állomás követett. Budapesten ismét dupla előadás volt, de a közönség megtöltötte a debreceni Főnixet és a szegedi Városi Sportcsarnokot is, Tatabánya városában szintén csordultig telt ház várta a produkciót.
Ebben az évben Krisztával, Marcival és Annával Csíksomlyón jártunk pünkösdi zarándoklaton. Mellékprogramként kirándultunk a Békás-szoroshoz, és részt vettünk a Szent Borbála-ház felszentelési ünnepségén. A csíksomlyói Nyeregben az ájtatos tömeget jócskán eláztatta az eső, a Bucsin-tetőn pedig még hó is esett Pünkösdkor. A parajdi Sóvidéken kétoldalú, baráti csúcstalálkozón cseréltem eszmét Karcsival, a hegyi birkapásztorral. Tőle hallottam életem egyik legfontosabb mondatát, amikor megkérdeztem, nem fél-e az itteni erdőségekben gyakori medvetámadástól. Lakonikusan csak ennyit válaszolt:
– Félni nem kell. Csak tartani.
Ehhez tartom magam.
A VOLT Fesztivált rendhagyó, koncerttermes előadással nyitottuk, másnap pedig a színházi sátorba voltunk hivatalosak Szigethy tanár úrral a Krúdy-műsorral: közös életünk egyik legszürreálisabb felolvasószínházát tartottuk egy sátorban, miközben a Sepultura hangbeállása zajlott a szomszédban. A hódmezővásárhelyi előadáson szabad téren tízezren élvezték a 40+1 műsorát, másnap pedig életem első (és valószínűleg utolsó!) augusztus huszadikai beszédére kértek fel.
A jubileumi turné a határon túlra is eljutott: Kézdivásárhelyen húszezernél is többen voltak ránk kíváncsiak. A végén a zenekari meghajlásnál kissé nyirkos, párnás kéz ragadta meg a kezemet: döbbenten láttam, hogy a polgármester az, aki velünk együtt hajlong, learatva a babérokat.
Az egyszerű kis akusztikus koncertsorozat végül 29 előadást élt meg, apró színháztermektől húszezres szabadtéri koncertig sokféle helyszínen volt hallható, összesen 65.000 érdeklődő látta. A zenekar és a komplett produkció 8.898 kilométert utazott az előadások kapcsán.
A magyar borkultúrát népszerűsítő kampány kért fel szereplőnek, olyan nevek mellett, mint Rudolf Péter, Lukács Sándor és Ónodi Eszter színművészek.
A koncerteket megörökítő 40+ című dupla CD/DVD októberben látott napvilágot, tízórás dedikálással és első hellyel az eladási listán. Decemberben az első magyar zenei Blu-ray is megjelent a 40+ anyagával.
A Szerelmes földrajz stábjával két napon át forgattunk a Balaton-felvidéktől Solymáron át a kies Teleki térig, a műsorban az azóta elhunyt Farkas atya is megszólalt.